Veelgestelde vragen over slimme beveiliging
Hoe bedien ik mijn slimme beveiliging?
Slimme beveiliging bedien je altijd en overal met de bijbehorende app op je smartphone. Steeds meer systemen, zoals Google Nest, ondersteunen ook stembediening (Smanos is bijvoorbeeld compatible met Amazon Echo). Zo kun je jouw systeem vragen om op te nemen,een Privacy mode in te schakelen, een deur te ontgrendelen met een pincode, en nog veel meer.
Daarnaast zijn er afstandsbedieningen om je alarm mee te bedienen. Bovendien hebben sommige systemen en onderdelen sleutelhangers met een (RFID-)tag om een deur te ontgrendelen, of een bedieningspaneel om het systeem in of uit te schakelen.
Moet ik een abonnement nemen voor een alarmsysteem?
Dit verschilt per systeem. Systemen zoals WoonVeilig en Ring bieden abonnementsdiensten aan voor een continue monitoring van je systeem. Zonder dit abonnement heb je alleen de basisfuncties, zoals meldingen per sms naar 1 telefoon en op afstand activeren/deactiveren. Veel andere systemen werken zonder abonnementen (bijvoorbeeld Smanos en KlikAanKlikUit).
Moet ik rekening houden met allerlei stroomdraden door mijn huis?
Nee, de communicatie tussen onderdelen gaat via wifi, bluetooth of communicatieprotocollen, en is dus helemaal draadloos. Alleen bedieningspanelen, basisstations en camera’s hebben kabels. Buitencamera’s zijn wat dit betreft iets complexer dan binnencamera’s. Sommige modellen werken op batterijen en wifi, maar vaak hebben ze een voeding en netwerkkabel nodig.
Wat gebeurt er als de stroom of internet uitvalt?
Bij vrijwel alle systemen krijg je hier een melding van op je smartphone. Vaak heeft het systeem een noodstroomvoorziening die een aantal uur blijft werken.