Veelgestelde vragen rondom ruilen en retourneren
Snel zelf regelen
Veelgestelde vragen
Als jouw product aan de retourvoorwaarden voldoet en de winkel heeft het gewenste product op voorraad, dan kan het direct omgeruild worden. Gaat het om een groot product zoals een wasmachine of koelkast, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel of via de post retourneren. Een product mag je binnen 30 dagen na ontvangst retourneren. Wel moet het aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Het product is compleet en bevat alle accessoires.
- Het product is in nieuwstaat.
- Het product is verpakt, indien rederlijkewijs mogelijk, in de originele verpakking.
- Je mag het product gerust bekijken en uitproberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld van alle kanten bekijken, maar je mag hierin niet frituren als je deze nog wilt terugbrengen.
We verzoeken je om het product in goede staat te retourneren zodat wij het via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s en games).
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt.
- Prepaidpakketten.
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn).
- Telecom-abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
- Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
- Hygiëneproducten zoals tandenborstels en producten voor huisdieren kunnen niet geretourneerd worden als deze gebruikt zijn.
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel retourneren of per post terugsturen.
1. Inleveren in de winkel (met uitzondering van Marketplace-producten)
- Neem je product compleet en in de originele verpakking mee naar een van onze winkels.
- In de winkel zullen wij jouw product direct controleren en je helpen met de gewenste oplossing. We geven je geld terug, we zorgen voor een reparatie of we ruilen je aankoop om voor een ander product.
2. Opsturen per post (pakketten en tv's tot 45 inch en met uitzondering van Marketplace-producten)
- Je kunt je retour aanmelden via onze online retourportal.
- Na aanmelding ontvang je van ons een mail met daarin het verzendlabel en verzendinstructies.
Maak vervolgens je product gereed voor verzenden:
- Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om het product goed te verpakken.
- Controleer of het product compleet is en dat alle accessoires in de verpakking zitten.
- Verwijder waar nodig jouw persoonlijke data of account (denk aan Google lock/Find My iPhone).
- Gebruik je de ontvangen verpakking, verwijder dan het label van de doos.
3. Ophalen bij jou thuis (grote/zware apparaten zoals wasmachines en tv's groter dan 45 inch)
- Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je op. Neem contact op via het contactformulier om een ophaalafspraak te maken.
4. Marketplace-product (niet verkocht door MediaMarkt)
- Het is helaas niet mogelijk om een Marketplace-bestelling in een MediaMarkt-winkel te retourneren. Maar geen zorgen, we helpen je graag verder! Stuur een mail naar [email protected] om een retourlabel aan te vragen. We zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s en games).
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt.
- Prepaidpakketten.
- Gepersonaliseerde producten.
- Telecom-abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
- Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
- Hygiëne producten zoals tandenborstels en producten voor huisdieren kunnen niet geretourneerd worden als deze gebruikt zijn.
De volgende producten en services kunnen alleen in de winkel worden geretourneerd:
- E-steps, e-bikes, hoverboards
Ja, als jouw product aan de retourvoorwaarden voldoet ontvang je het hele aankoopbedrag terug. Het kan voorkomen dat het product niet aan de retourvoorwaarden voldoet. Denk aan gebruikerssporen of (lichte) schade. Moeten we hierdoor extra kosten maken om het product een tweede leven te geven, dan kunnen wij een waardevermindering toepassen.
Aankoop in de webshop
- Je ontvangt de factuur automatisch per mail zodra je bestelling ons magazijn heeft verlaten.
- Jouw factuur is eenvoudig terug te vinden in je accountoverzicht onder "Mijn bestelling". Zodra je de details van je bestelling opent, kun je met de knop "Factuur aanvragen" een digitale kopie downloaden.
Aankoop in de winkel
- In de winkel heb je een factuur of kassabon ontvangen. Ben je de factuur van je winkelbestelling kwijt? Je kunt contact met ons opnemen via het contactformulier.
Retour aanmelden
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel retourneren of per post terugsturen.
1. Inleveren in de winkel (met uitzondering van Marketplace-producten)
- Neem je product compleet en in de originele verpakking mee naar een van onze winkels.
- In de winkel zullen wij jouw product direct controleren en je helpen met de gewenste oplossing. We geven je geld terug, we zorgen voor een reparatie of we ruilen je aankoop om voor een ander product.
2. Opsturen per post (pakketten en tv's tot 45 inch en met uitzondering van Marketplace-producten)
- Je kunt je retour aanmelden via onze online retourportal.
- Na aanmelding ontvang je van ons een mail met daarin het verzendlabel en verzendinstructies.
Maak vervolgens je product gereed voor verzenden:
- Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om het product goed te verpakken.
- Controleer of het product compleet is en dat alle accessoires in de verpakking zitten.
- Verwijder waar nodig jouw persoonlijke data of account (denk aan Google lock/Find My iPhone).
- Gebruik je de ontvangen verpakking, verwijder dan het label van de doos.
3. Ophalen bij jou thuis (grote/zware apparaten zoals wasmachines en tv's groter dan 45 inch)
- Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je op. Neem contact op via het contactformulier om een ophaalafspraak te maken.
4. Marketplace-product (niet verkocht door MediaMarkt)
- Het is helaas niet mogelijk om een Marketplace-bestelling in een MediaMarkt-winkel te retourneren. Maar geen zorgen, we helpen je graag verder! Stuur een mail naar [email protected] om een retourlabel aan te vragen. We zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt.
Het is helaas niet mogelijk om een Marketplace-bestelling in een MediaMarkt-winkel te retourneren. Maar geen zorgen, we helpen je graag verder! Stuur een mail naar [email protected] om een retourlabel aan te vragen. We zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt.
Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden teruggebracht. Deze producten halen we in Nederland kosteloos bij je thuis op. Neem contact op via het contactformulier om te weten om welke producten het gaat en om een afspraak te maken voor het ophalen van deze producten. Zodra het product in ons logistieke centrum is gecontroleerd en blijkt te voldoen aan onze retourvoorwaarden, betalen wij je het aankoopbedrag (inclusief eventuele installatiekosten) terug.
Het kan zo zijn dat je met een ander MediaMarkt-account een bestelling hebt geplaatst. Log in met het mailadres waarmee je oorspronkelijk je product hebt aangeschaft. Check ook je mailbox, je ontvangt namelijk de factuur automatisch per mail zodra je bestelling ons magazijn heeft verlaten.
Kun je jouw bestelling ook niet vinden in je mail? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier.
Ja, je kunt je product in een van onze winkels terugbrengen, met uitzondering van Marketplace-producten. Heb je contant betaald? In onze winkels betalen we bedragen tot € 500,- contant terug. Is het bedrag meer dan € 500,- of heb je niet contant betaald? Dan storten we het bedrag terug op je rekening.
Retourvoorwaarden & terugbetaling
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel of via de post retourneren. Een product mag je binnen 30 dagen na ontvangst retourneren. Wel moet het aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Het product is compleet en bevat alle accessoires.
- Het product is in nieuwstaat.
- Het product is verpakt, indien rederlijkewijs mogelijk, in de originele verpakking.
- Je mag het product gerust bekijken en uitproberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld van alle kanten bekijken, maar je mag hierin niet frituren als je deze nog wilt terugbrengen.
We verzoeken je om het product in goede staat te retourneren zodat wij het via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s en games).
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt.
- Prepaidpakketten.
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn).
- Telecom-abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
- Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
- Hygiëneproducten zoals tandenborstels en producten voor huisdieren kunnen niet geretourneerd worden als deze gebruikt zijn.
Ja, als jouw product aan de retourvoorwaarden voldoet ontvang je het hele aankoopbedrag terug. Het kan voorkomen dat het product niet aan de retourvoorwaarden voldoet. Denk aan gebruikerssporen of (lichte) schade. Moeten we hierdoor extra kosten maken om het product een tweede leven te geven, dan kunnen wij een waardevermindering toepassen.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s en games).
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt.
- Prepaidpakketten.
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn).
- Telecom-abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
- Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
- Hygiëneproducten zoals tandenborstels en producten voor huisdieren kunnen niet geretourneerd worden als deze gebruikt zijn.
De volgende producten en services kunnen alleen in de winkel worden geretourneerd:
- E-steps, e-bikes, hoverboards
Sommige producten, zoals scheerapparaten en tandenborstels, zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruitziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet meer kunnen terugnemen.
Je mag het product gerust bekijken en uitproberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld van alle kanten bekijken, maar je mag hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren. We verzoeken je om het product in een goede staat te retourneren zodat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel retourneren of per post terugsturen.
1. Inleveren in de winkel (met uitzondering van Marketplace-producten)
- Neem je product compleet en in de originele verpakking mee naar een van onze winkels.
- In de winkel zullen wij jouw product direct controleren en je helpen met de gewenste oplossing. We geven je geld terug, we zorgen voor een reparatie of we ruilen je aankoop om voor een ander product.
2. Opsturen per post (pakketten en tv's tot 45 inch en met uitzondering van Marketplace-producten)
- Je kunt je retour aanmelden via onze online retourportal.
- Na aanmelding ontvang je van ons een mail met daarin het verzendlabel en verzendinstructies.
Maak vervolgens je product gereed voor verzenden:
- Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om het product goed te verpakken.
- Controleer of het product compleet is en dat alle accessoires in de verpakking zitten.
- Verwijder waar nodig jouw persoonlijke data of account (denk aan Google lock/Find My iPhone).
- Gebruik je de ontvangen verpakking, verwijder dan het label van de doos.
3. Ophalen bij jou thuis (grote/zware apparaten zoals wasmachines en tv's groter dan 45 inch)
- Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je op. Neem contact op via het contactformulier om een ophaalafspraak te maken.
4. Marketplace-product (niet verkocht door MediaMarkt)
- Het is helaas niet mogelijk om een Marketplace-bestelling in een MediaMarkt-winkel te retourneren. Maar geen zorgen, we helpen je graag verder! Stuur een mail naar [email protected] om een retourlabel aan te vragen. We zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt.
Jazeker. Je kunt alle producten uit je bestelling los van elkaar retourneren. In het online retourformulier kun je aangeven welk product je wilt retourneren.
Wanneer je een product dat je samen met een service hebt aangeschaft retourneert, wordt de service niet terugbetaald als deze al is uitgevoerd. De service is dan namelijk al geleverd en maakt onderdeel uit van de bestelling. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er iets misgaat bij het uitvoeren van een service. In dat geval kijken we graag samen met je naar een passende oplossing. Heb je vragen over jouw specifieke situatie? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.
1. Inleveren in de winkel
Heb je jouw product met een voucher gekocht, dan krijg je in onze winkel direct een nieuwe voucher.
2. Opsturen per post/ophalen bij jou thuis
Nadat wij jouw retour hebben verwerkt, ontvangt je binnen 8 dagen een nieuwe digitale voucher per mail.
Retourproces
Je kunt een bij MediaMarkt gekocht product in elke winkel retourneren of per post terugsturen.
1. Inleveren in de winkel (met uitzondering van Marketplace-producten)
- Neem je product compleet en in de originele verpakking mee naar een van onze winkels.
- In de winkel zullen wij jouw product direct controleren en je helpen met de gewenste oplossing. We geven je geld terug, we zorgen voor een reparatie of we ruilen je aankoop om voor een ander product.
2. Opsturen per post (pakketten en tv's tot 45 inch en met uitzondering van Marketplace-producten)
- Je kunt je retour aanmelden via onze online retourportal.
- Na aanmelding ontvang je van ons een mail met daarin het verzendlabel en verzendinstructies.
Maak vervolgens je product gereed voor verzenden:
- Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om het product goed te verpakken.
- Controleer of het product compleet is en dat alle accessoires in de verpakking zitten.
- Verwijder waar nodig jouw persoonlijke data of account (denk aan Google lock/Find My iPhone).
- Gebruik je de ontvangen verpakking, verwijder dan het label van de doos.
3. Ophalen bij jou thuis (grote/zware apparaten zoals wasmachines en tv's groter dan 45 inch)
- Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je op. Neem contact op via het contactformulier om een ophaalafspraak te maken.
4. Marketplace-product (niet verkocht door MediaMarkt)
- Het is helaas niet mogelijk om een Marketplace-bestelling in een MediaMarkt-winkel te retourneren. Maar geen zorgen, we helpen je graag verder! Stuur een mail naar [email protected] om een retourlabel aan te vragen. We zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt.
In de track & trace vind je de status van je retourzending. Zodra het product bij ons is afgeleverd verwerken wij deze binnen één werkdag. Na verwerking sturen we een ontvangstbevesting per mail en starten we de terugbetaling. Wij zullen je opnieuw informeren als de terugbetaling is verwerkt. In die mail ontvang je ook direct je creditfactuur.
1. Inleveren in de winkel
Als je jouw product in de winkel inlevert en deze voldoet aan de retourvoorwaarden, dan betalen we je direct het aankoopbedrag terug. Bedragen boven de € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen.
2. Opsturen per post/ophalen bij jou thuis
Zodra we je retourzending verwerkt hebben, betalen we je binnen 5 werkdagen terug. Terugbetaling gebeurt altijd op dezelfde manier als waarop je voor het product hebt betaald. Hoe snel het geld op je rekening staat, hangt af van de betaalmethode:
- iDeal: 2-3 dagen
- Creditcard: 8 dagen
- Cadeaukaart/e-voucher: 8 dagen (je ontvangt een nieuwe digitale cadeaukaart per mail)
- Achteraf betalen (Klarna): 14 dagen
Retourstatus
In de Track & Trace vind je de status van je retourzending. Zodra wij aan de slag gaan met jouw pakket, sturen we je een bevestiging per mail.
Het kan voorkomen dat je product volgens je Track & Trace is aangekomen in ons magazijn, maar dat je nog geen ontvangstbevestiging hebt gekregen. Geen zorgen, na ontvangst van de Track & Trace kan het tot 24 uur duren voordat je een mail krijgt met daarin de ontvangstbevestiging.
Geen mail ontvangen? Check dan je spambox.
Zodra we je retourzending verwerkt hebben, betalen we je binnen 5 werkdagen terug. Hoe snel je het geld op je rekening hebt, hangt af van je betaalmethode.
Zodra wij jouw bestelling hebben geannuleerd of wanneer we jouw bestelling in ons retourcentrum hebben verwerkt, zal de uitbetaling in gang worden gezet. Terugbetaling gebeurt altijd op dezelfde manier als waarop je voor het product hebt betaald. Hoe snel het geld op je rekening staat, hangt af van de betaalmethode:
- iDeal: 2-3 dagen
- Creditcard: 8 dagen
- Cadeaukaart/e-voucher: 8 dagen (het bedrag wordt op de oude cadeaukaart teruggestort)
- Betaling in de winkel: 14 dagen
- Achteraf betalen (Klarna): 14 dagen
Retour extra grote producten
Om het ophalen van een groot product soepel te laten verlopen, kun je zelf de nodige voorbereidingen treffen:
- Lees de mail van de vervoerder. Hierin staan productspecifieke aanwijzingen die nodig zijn om het product mee te kunnen nemen.
- Zorg ervoor dat er genoeg ruimte is en dat je breekbare spullen weghaalt. Denk bijvoorbeeld aan een schoenenkast, spiegel of traphekje.
Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je op. Neem contact op via ons contactformulier om een ophaalafspraak te maken.
Het antwoord op je vraag niet gevonden?
Wanneer je het antwoord op je vraag niet hebt kunnen vinden op deze pagina, kun je contact met ons opnemen via het contactformulier of bellen naar 010-80 82 207.