BetterWay groeit snel
Wat ‘duurzaam’ precies betekent, verschilt per productgroep: bij grote huishoudelijke apparaten ligt de focus op energie-efficiëntie, bij smartphones op repareerbaarheid en bij accessoires op gerecyclede materialen.
Om duurzamere keuzes nog duidelijker te maken introduceerde MediaMarkt in 2022 het BetterWay(1) label. Dit label helpt klanten in één oogopslag te zien welke producten duurzamer zijn. Het omzetaandeel van BetterWay producten heeft zich de afgelopen jaren meer dan verdubbeld, consumenten kiezen dus steeds vaker voor meer duurzame apparaten.
In de winkels herkennen klanten duurzamere productalternatieven aan het elektronische prijslabel en aanvullende communicatiemiddelen die het makkelijker maken om BetterWay-producten te vinden en om snel te zien waarom een apparaat duurzamer is.
En ook online is het BetterWay-logo duidelijk zichtbaar: zowel op de overzichtspagina als op de productpagina. Op de productpagina verschijnt bovendien een pop-up met alle informatie over de duurzame eigenschappen van het product.
Van afgedankt naar hergebruikt: inruilservice neemt razendsnel toe
Oudere apparaten liggen vaak ongebruikt in een la of worden, ondanks dat ze nog werken, weggegooid. Veel apparaten krijgen door refurbishing een tweede leven, en bij defecte apparaten is het belangrijk dat ze professioneel worden gerecycled om kostbare materialen terug te winnen en daarmee uitputting van eindige grondstoffen tegen te gaan.
In het boekjaar 2023/24 zijn er in totaal 59.604 apparaten ingeruild door MediaMarkt klanten. In het boekjaar daarvoor was het totaal aantal ingeruilde producten 26.068, wat neerkomt op een meer dan verdubbeling van het aantal ingeruilde apparaten.
Winkels zijn wettelijk verplicht oude apparaten terug te nemen. Met de MediaMarkt inruilservice kunnen klanten echter functionerende apparaten inruilen voor een cadeaubon. Zo wordt de volgende aankoop voordeliger én komen oude apparaten terug in de kringloop.
Tweede leven, dubbele winst
Refurbished producten zijn een duurzaam én slim alternatief voor nieuw. Ze worden professioneel nagekeken, waar nodig gerepareerd en opnieuw aangeboden in verschillende kwaliteitsniveaus, van “excellent” tot “good”.
Ze werken perfect, zijn vaak nauwelijks van nieuw te onderscheiden en besparen flink op grondstoffen en energie. Ook retourproducten die door klanten zijn teruggebracht krijgen op deze manier een tweede leven.
MediaMarkt zet daarnaast als eerder vermeld ook volop in op het verlengen van de levensduur van apparaten. In haar winkels kunnen klanten terecht voor directe reparaties via de Smartbar of voor een serviceticket via de After Sales Service Desk. Want hoe langer een product meegaat, hoe duurzamer het wordt.
Partnership met Essent helpt huishoudens verduurzamen
Bij de Essent shop in shop die aanwezig is in de meeste MediaMarkt winkels kunnen consumenten alle vragen over energie stellen en contracten afsluiten. De Essent-energieadviseurs helpen consumenten met het besparen van energie middels slimme keuzes voor isolatie, zonnepanelen of een cv-ketel, maar adviseren ook consumenten die op zoek zijn naar een nieuw stroomcontract.
In het boekjaar 2023/24 hebben 23.4883 huishoudens bij MediaMarkt Essent contracten afgenomen. Dit ging om stroomcontracten met energie afkomstig van duurzame bronnen zoals wind, zon en waterkracht.
Door een uitbreiding van de shop in shops naar alle winkels werd dit aantal al in het eerste halfjaar van het huidige boekjaar 2024/25 overtroffen met maar liefst 38.627 afgesloten stroomcontracten.
Reduce, reuse, recycle
De verpakkingsstrategie van MediaMarkt is gebaseerd op het principe van “reduce, reuse, recycle”. De retailer beperkt het gebruik van verpakkingsmateriaal door producten zoveel mogelijk in de originele verpakking te verzenden en gebruikt slimme machines die dozen precies op maat maken.
Hergebruik krijgt ook volop aandacht: van herbruikbare elastieken voor pallets tot het comprimeren van piepschuim zodat het opnieuw kan worden ingezet in de industrie. Tot slot zorgt het bedrijf ervoor dat verpakkingsmaterialen beter te recyclen zijn, bijvoorbeeld door gebruik van papieren plakband dat volledig met de doos kan worden gerecycled. Zo houden we waardevolle grondstoffen in de kringloop en verminderen we verspilling.
Europese campagne zet trade-in service centraal
MediaMarkt zette in elf landen haar trade-in service centraal in een nieuwe campagne met merkambassadeur Jürgen Klopp, de wereldberoemde oud-voetbaltrainer: hij levert zijn oude smartphone in, die na refurbishing terechtkomt bij een jong voetbaltalent dat haar trucjes online deelt en zelfs een like van Klopp ontvangt.
Zo liet MediaMarkt zien hoe duurzaamheid en betaalbaarheid hand in hand gaan: elk oud apparaat krijgt een tweede leven én je bespaart geld. In de Benelux liep de campagne in mei via tv, online en in de winkels met extra aandacht voor reparatie, refurbished producten en displaybescherming.
Bij MediaMarkt steeg Europees het aantal ingeleverde apparaten vorig jaar met 94% en de verkoop van refurbished producten met maar liefst 275%.
Download het persbericht